II. Kamera ayarları
III. Kompozisyon
IV. Tenvir
V. Düzen
VI. Rötuş
VII. Renk sınıflandırması
VIII. Bokeh
IX. Hususi efektler
Tipik Problemler
Antet | Tarif |
---|---|
İleri fotoğrafçılık tekniklerine giriş | |
Kamera ayarları | Gelişmiş fotoğrafçılık için kameranızı iyi mi ayarlayabilirsiniz? |
Kompozisyon | En çok tesir için görsellerinizi iyi mi oluşturabilirsiniz? |
Tenvir | Çarpıcı sahneler kurmak için fer iyi mi kullanılır? |
Düzen | İstenilen görünümü elde etmek için resimlerinizi iyi mi düzenleyebilirsiniz? |
II. Kamera ayarları
Kamera ayarları, fotoğraflarınızın görünümünü ve verdiği hissi denetim edebileceğiniz değişik yöntemlerdir. Bunlara diyafram açıklığı, enstantane hızı, ISO ve beyaz dengesi şeklinde şeyler dahildir.
Diyafram, merceğinizde ışığın geçmiş olmasına müsaade eden açıklığın boyutudur. Daha geniş bir diyafram açıklığı (daha ufak f kıymeti) daha çok ışığın içeri girmesine izin verir ve daha sığ bir alan derinliği oluşturur; daha dar bir diyafram açıklığı (daha büyük f kıymeti) ise daha azca ışığın içeri girmesine izin verir ve daha derin bir alan derinliği oluşturur.
Enstantane hızı, deklanşörün aleni kalmış olduğu ve filmi ya da sensörü ışığa maruz bıraktığı süredir. Daha süratli bir deklanşör hızı (daha kısa pozlama süresi) hareketi dondururken, daha yavaş bir deklanşör hızı (daha uzun pozlama süresi) hareketi bulanıklaştırır.
ISO, kameranızın sensörünün ışığa olan duyarlılığıdır. Daha yüksek bir ISO ayarı, görüntülerinizi daha parlak hale getirir sadece bununla birlikte gürültüyü de artırır.
Beyaz dengesi, kameranıza renkleri iyi mi doğru biçimde oluşturacağını söyleyen ayardır. Beyaz dengeniz kapalıysa fotoğraflarınızda renk gölgesi kaynaklanır.
III. Kompozisyon
Kompozisyon, görsel olarak hoş ve müessir bir resim kurmak için bir görüntüdeki öğelerin düzenlenmesidir. Kompozisyonun unsurları; mevzu, arka plan, ön plan, fer ve perspektiften kaynaklanır.
Fotoğrafın mevzusu görüntünün ana odak noktasıdır. Arka plan mevzunun arkasındaki alandır, ön plan ise mevzunun önündeki alandır. Tenvir, ışığın mevzuya düşme şeklidir ve görüş açısı, fotoğrafın çekilmiş olduğu açıdır.
Kompozisyon kompleks bir mevzudur ve başarı göstermiş bir resim yaratmanın birçok değişik yolu vardır. Sadece fotoğrafçılık becerilerinizi geliştirmenize destek olabilecek birtakım temel kompozisyon ilkeleri vardır.
Kompozisyonun mühim bir ilkesi, görüntünüzdeki unsurları dengelemektir. Bu, bir şeyden oldukça fazla, diğerinden ise yeterince mahrum olmamanız gerektiği anlama gelir. Mesela, ön planda büyük bir mevzu var ise, onu dengelemek için arka planda daha ufak bir mevzu bulunmalıdır.
Kompozisyonun bir öteki mühim ilkesi, izleyicinin gözünü görüntünün içerisinden geçirmektir. Bu, izleyicinin gözünün takip edeceği bir yol kurmak için çizgiler, şekiller ve renkler kullanılarak yapılabilir.
En son, beğendiğinizi bulana kadar değişik kompozisyonlar denemelisiniz. Resim oluşturmanın doğru yahut yanlış yolu yoktur, dolayısıyla öğrenmenin en iyi yolu ergonomik yapmak ve gözlem yapmaktır.
IV. Tenvir
Tenvir, fotoğrafçılığın en mühim yönlerinden biridir ve bir fotoğrafı güzelleştirebilir de, bozabilir de. Pek oldukça değişik tenvir türü vardır ve her biri değişik bir ruh hali ya da tesir yaratabilir.
Organik fer en yaygın tenvir türüdür ve hem yumuşak aynı zamanda trajik etkisinde bırakır yaratmak için kullanılabilir. Işığın yönü de fotoğrafın ruh halini etkileyebilir.
Aleni havada çekim yaparken muhtelif efektler kurmak için güneşi kullanabilirsiniz. Mesela, siluet efekti yaratabilecek bir arka fer kurmak için güneşi kullanabilirsiniz. Daha hoş bir tesir yaratabilecek bir yan fer kurmak için güneşi de kullanabilirsiniz.
İç mekanda çekim yaparken muhtelif efektler kurmak için suni fer kullanabilirsiniz. Daha trajik bir tesir yaratmak için flaş kullanabilirsiniz ya da daha naturel bir tesir yaratmak için softbox kullanabilirsiniz.
Işığın türüne ayrıca ışığın yoğunluğunu da dikkate almanız icap eder. Işığın yoğunluğu fotoğrafın pozlamasını etkileyebilir. Fer oldukça yoğunsa resim aşırı pozlanmış olabilir, fer oldukça loşsa resim azca pozlanmış olabilir.
Fotoğraflarınızda derinlik kurmak için ışığı da kullanabilirsiniz. Nesnenizi bir fer kaynağının önüne yerleştirerek fotoğrafta derinlik hissi yaratabilirsiniz.
Tenvir kompleks bir mevzudur ve bu mevzuda öğrenilecek daha oldukça şey vardır. Sadece aydınlatmanın temellerini anlayarak daha güzel ve müessir fotoğraflar yapmaya başlayabilirsiniz.
V. Düzen
Düzen, resim çekildikten sonrasında üstünde değiştirme işlemidir. Bu, kırpma ve yine boyutlandırmadan efekt ve filtre eklemeye kadar her şeyi içerebilir. Düzen muhtelif yazılım programlarında yapılabilir sadece fotoğrafçılar için en popüler programlar Adobe Photoshop ve Lightroom'dur.
Düzen, fotoğrafın standardını çoğaltmak, hataları düzeltmek ya da daha yaratıcı bir imaj kurmak için kullanılabilir. Resim döneminin mühim bir parçasıdır ve fotoğrafçıların gurur duyacakları sahneler yaratmalarına destek olabilir.
Fotoğrafçıların kullandığı en yaygın düzen tekniklerinden bazıları şunlardır:
- Kırpma ve yine boyutlandırma: Kırpma, fotoğraftaki istenmeyen öğeleri kaldırmak için kullanılabilir ve yine boyutlandırma, fotoğrafın boyutunu değiştirebilmek için kullanılabilir.
- Beyaz dengesi: Beyaz dengesi bir fotoğrafın renk sıcaklığını düzeltmek için kullanılabilir.
- Pozlama: Pozlama, bir fotoğrafın parlaklığını ve kontrastını ayarlamak için kullanılabilir.
- Kontrast: Kontrast, bir fotoğrafın gün ışığı ve karanlık alanları arasındaki farkı çoğaltmak ya da azaltmak için kullanılabilir.
- Doyum: Doyum, bir fotoğraftaki renklerin yoğunluğunu çoğaltmak ya da azaltmak için kullanılabilir.
- Keskinleştirme: Keskinleştirme, fotoğraftaki ayrıntıları çoğaltmak için kullanılabilir.
- Gürültü azaltma: Gürültü azaltma, bir fotoğraftaki gürültü miktarını azaltmak için kullanılabilir.
- Renk derecelendirme: Renk derecelendirme, bir fotoğrafın genel renk paletini değiştirebilmek için kullanılabilir.
Düzen, fotoğrafların standardını çoğaltmak ve daha yaratıcı sahneler kurmak için kullanılabilecek kuvvetli bir araçtır. Bu, resim döneminin mühim bir parçasıdır ve bütün fotoğrafçıların öğrenmesi ihtiyaç duyulan bir beceridir.
VI. Rötuş
İşlem sonrası, dijital görüntülerin çekildikten sonrasında düzenlenmesi ve geliştirilmesi işlemidir. Kırpma, parlaklık ve kontrastı ayarlama, filtre ekleme ve istenmeyen nesneleri kaldırma şeklinde muhtelif teknikleri içerebilir.
Son işleme, görüntünün standardını çoğaltmak, çekim sürecinde meydana getirilen hataları düzeltmek ya da daha yaratıcı ve sanatla alakalı bir tesir yaratmak için kullanılabilir. Dijital fotoğrafçılığın mühim bir parçasıdır ve fotoğraflarınızı bir sonraki seviyeye taşımak için kullanılabilir.
İşte en yaygın işleme sonrası tekniklerden bazıları:
- Kırpma: Kırpma, bir görüntünün istenmeyen kısımlarının kaldırılması işlemidir. Bu, bir görüntünün kompozisyonunu iyileştirmek ya da muayyen bir mevzuya odaklanmak için yapılabilir.
- Parlaklığı ve kontrastı ayarlama: Parlaklık ve kontrast, yapılabilecek en temel imaj ayarlarından ikisidir. Parlaklık, görüntünün genel açıklığını ya da koyuluğunu denetim ederken kontrast, görüntünün aleni ve karanlık alanları arasındaki farkı denetim eder.
- Filtre ekleme: Filtreler, bir görselin görünümünü değiştirebilmek için eklenebilen efektlerdir. Filtreler siyah beyaz, sepya ya da vintage şeklinde muhtelif efektler kurmak için kullanılabilir.
- İstenmeyen nesnelerin kaldırılması: İstenmeyen nesneler muhtelif araçlar kullanılarak görüntüden kaldırılabilir. Bu, görselinizde vazgeçtiğiniz insanları, hayvanları ya da öteki nesneleri kaldırmak için faydalı olabilir.
İşlem sonrası, görsellerinizin standardını ve görünümünü iyileştirmek için kullanılabilecek kuvvetli bir araçtır. Değişik işleme sonrası tekniklerini anlayarak görüntülerinizi bir sonraki seviyeye taşıyabilir ve çarpıcı, ustalaşmış görünümlü fotoğraflar oluşturabilirsiniz.
VII. Renk sınıflandırması
Renk derecelendirme, muayyen bir ruh hali ya da efekt yaratmak için bir görüntünün ya da videonun renk dengesini ayarlama işlemidir. Bir görüntüyü ya da videoyu daha canlı, daha sessiz hale getirmek ya da ona muayyen bir renk paleti vermek için kullanılabilir. Renk sınıflandırması kamerada ya da post prodüksiyonda yapılabilir.
Kamera içi renk derecelendirme, kameranın beyaz dengesi, renk tonu ve doyum kontrolleri kullanılarak yapılır. Beyaz dengesi görüntünün genel renk sıcaklığını, renk tonu görüntünün renk tonunu, doyum ise görüntüdeki renklerin yoğunluğunu denetim eder.
Post prodüksiyon renk derecelendirmesi Adobe Photoshop, Adobe Premiere Pro ya da DaVinci Resolve şeklinde yazılımlar kullanılarak yapılır. Post prodüksiyon renk derecelendirmeyle bir görüntünün ya da videonun renk dengesi, renk tonu ve doygunluğu üstünde daha çok kontrole haiz olmuş olursunuz. Film greni, skeç ya da bölünmüş tonlama şeklinde efektler eklemek için post prodüksiyon renk derecelendirmesini de kullanabilirsiniz.
Renk derecelendirme, çarpıcı sahneler ve videolar kurmak için kullanılabilecek kuvvetli bir araçtır. Bir görüntünün ya da videonun ruh halini ve tesirini iyileştirmek yahut muayyen bir manzara ya da his yaratmak için kullanılabilir.
Bokeh
Bokeh, görüntünün odak dışı kısımlarındaki bulanıklığın etkisidir. Sıklıkla yumuşak, rüya şeklinde bir manzara yaratmak için kullanılır ve geniş bir diyafram açıklığı kullanılarak ya da kameraya yakın bir nesneye odaklanılarak elde edilebilir.
Bokeh, bir görüntüdeki muayyen bir mevzuya dikkat çekmek ya da derinlik ve atmosfer hissi yaratmak için kullanılabilir. Soyut ya da sanatla alakalı etkisinde bırakır yaratmak için de kullanılabilir.
Bokeh kurmak için geniş diyafram açıklığına (f/2,8 ya da daha düşük) haiz bir kameraya ve kameraya yakın bir nesneye ihtiyacınız olacaktır. Bokeh kurmak için sığ alan derinliğine haiz bir lens de kullanabilirsiniz.
Kameraya yakın bir nesneye odaklanmak için, lensinizdeki odak halkasını kullanarak nesne netleşene kadar odak halkasını çevirin. Nesne keskinleştiğinde diyafram açıklığını değiştirebilmek için diyafram halkasını kullanabilirsiniz. Diyafram ne kadar ufak olursa o denli fazla bokeh yaratırsınız.
Bokeh, resimlerinize alaka ve derinlik katmanın mükemmel bir yoludur. Değişik bokeh efektleri kurmak için değişik diyafram ayarları ve nesnelerle denemeler yapın.
IX. Hususi efektler
Fotoğrafçılıkta hususi efektler, muhtelif değişik manzara ve efektler kurmak için kullanılabilir. Birtakım popüler hususi efektler şunları ihtiva eder:
- Bokeh
- Çift pozlama
- Hafifçe boyama
- Uzun pozlama
- Tilt-shift
Bu efektlerin her biri değişik kamera ayarları ve teknikleriyle elde edilebilir. Mesela, bokeh, geniş diyafram açıklığına haiz bir mercek kullanılarak ve ön plandaki bir nesneye odaklanılarak, arka plan bulanıklaştırılarak oluşturulur. Çift pozlama, iki resim çekilip bunların son işlemde birleştirilmesiyle oluşturulur. Fer resmi, uzun pozlama kullanılarak ve bir fer kaynağının nesnenin çevresinde hareket ettirilmesiyle oluşturulur. Uzun pozlama, yavaş bir deklanşör hızı kullanılarak ve kameranın ışığı uzun zaman yakalamasına izin verilerek oluşturulur. Tilt-shift, görüntünün perspektifini değiştirmenize imkan tanıdığı olan bir tilt-shift lens kullanılarak oluşturulur.
Hususi efektler fotoğraflarınıza alaka katmanın keyifli ve yaratıcı bir yolu olabilir. Sadece bunların dikkatli ve görüntünün genel kompozisyonunu geliştirecek biçimde kullanılması önemlidir.
S: Yeni başlayanlar için en iyi kamera hangisidir?
A: Yeni başlayanlar için en iyi kamera şahsi ihtiyaçlarınıza ve bütçenize bağlı olacağından, bu probleminin her insana müsait tek bir cevabı yoktur. Sadece yeni başlayanlar için birtakım iyi seçenekler içinde Canon EOS Rebel T7i, Nikon D3500 ve Sony Alpha a6000 yer ediniyor. Bu kameraların tümü nispeten müsait fiyatlıdır, kullanması kolaydır ve kaliteli sahneler üretir.
Sual: Kamera seçerken dikkat edilmesi ihtiyaç duyulan en mühim noktalar nedir?
A: Bir kamera seçerken aklınızda bulundurmanız ihtiyaç duyulan birkaç şey vardır:
- Senin bütçen
- Yapmak dilediğiniz resim türü
- Kameranın boyutu ve ağırlığı
- Sizin için mühim olan özellikler
S: Daha iyi fotoğraflar çekmek için birtakım ipuçları nedir?
A: Daha iyi fotoğraflar çekmek için birkaç ipucu:
- Üçte bir kuralını kullanın
- Kompozisyonunuza dikkat edin
- Organik fer kullanın
- Değişik açılarla denemeler yapın
0 Yorum