II. Teçhizat
III. Kompozisyon
IV. Maruziyet
V. Beyaz Dengesi
VI. Odak
VII. Rötuş
VIII. Ilham
IX. Ipuçları ve Püf noktaları
Sıkça Sorulan Mevzular
Antet | Özellikler |
---|---|
Mimari Fotoğrafçılık |
|
Şehir manzarası |
|
Fer |
|
Gece Fotoğrafçılığı |
|
Şehir manzarası |
|
II. Teçhizat
Mimari fotoğrafçılık için gereksinim duyacağınız ekipmanlar hususi ihtiyaçlarınıza ve bütçenize gore değişim gösterecektir. Sadece bütün mimari fotoğrafçıların haiz olması ihtiyaç duyulan birkaç temel ekipman vardır.
Evvela full-frame sensörlü bir kameraya ihtiyacınız olacak. Bu size mimari fotoğrafçılık için lüzumlu olan en iyi imaj standardını ve dinamik aralığı elde edecektir.
İkincisi geniş açılı bir lense ihtiyacınız olacak. Bu, bir kent manzarasının ya da mimari yapının genişliğini yakalamanıza imkan tanır.
Üçüncüsü bir tripoda ihtiyacınız olacak. Bu, kameranızı durağan(durgun) tutmanıza ve bulanık görüntüleri önlemenize destek olacaktır.
Dördüncüsü, polarizasyon filtresine yatırım yapmayı düşünebilirsiniz. Bu, resimlerinizdeki parlamayı azaltmaya ve kontrastı iyileştirmeye destek olabilir.
En son bütün eşyalarınızı taşıyabileceğiniz iyi bir çantaya ihtiyacınız olacak.
III. Kompozisyon
Kompozisyon mimari fotoğrafçılığın en mühim unsurlarından biridir. İyi oluşturulmuş bir imaj, bir binanın daha ilgi çekici ve cazibeli görünmesini sağlayabilirken, fena oluşturulmuş bir imaj, bir binanın yumuşak ve bunaltan görünmesine niçin olabilir.
Mimari resim oluştururken dikkate katılması ihtiyaç duyulan birkaç temel faktör vardır. Evvela görüntünün genel şeklini düşünmeniz icap eder. Bakışımlı mi yoksa asimetrik bir kompozisyon mu kurmak istiyorsunuz? Binanın tamamını mı yoksa bir tek bir kısmını mı çerçeveye dahil etmek istiyorsunuz?
İkinci olarak görselin ön planını, orta planını ve arka planını dikkate almanız icap eder. Ön plan kameraya en yakın alandır, orta zemin ön plan ile arka plan arasındaki alandır ve arka plan ise kameraya en uzak alandır.
Görüntünüzde derinlik ve alaka yaratmak için ön planı, orta planı ve arka planı kullanabilirsiniz. Mesela, binayı çerçevelemek için ön plana bir ağaç yerleştirebilir ya da ölçüt hissi yaratmak için arka planda bir bina kullanabilirsiniz.
En son, görüntünüzdeki aydınlatmayı dikkate almanız icap eder. Günün saati, ışığın yönü ve hava durumu, binanızın fotoğrafta iyi mi göründüğünü etkileyebilir.
Bu unsurları göz önünde bulundurarak hem görsel açıdan cazibeli aynı zamanda bilgilendirici mimari fotoğraflar oluşturabilirsiniz.
IV. Maruziyet
Pozlama, görüntünüzün genel görünümünü ve hissini belirleyebileceği için mimari fotoğrafçılıkta en mühim faktörlerden biridir. Pozlamanızı ayarlarken diyafram açıklığı, enstantane hızı ve ISO dahil dikkate almanız ihtiyaç duyulan birkaç değişik nokta vardır.
Sarahat, ışığın geçişine müsaade eden mercekteki açıklıktır. Sarahat ne kadar geniş olursa, o denli fazla fer içeri girer ve görüntünüz o denli parlak olur. Hem de, daha geniş bir diyafram açıklığı bununla birlikte daha sığ bir alan derinliğine de yol açacaktır; bu da görüntünüzün yalnızca minik bir kısmının odakta olacağı anlama gelir.
Enstantane hızı, enstantanenin aleni kalmış olduğu süreyi anlatım eder ve görüntünüzde ne kadar hareket bulanıklığı olacağını belirler. Daha süratli bir deklanşör hızı hareketi dondururken daha yavaş bir deklanşör hızı daha çok hareket bulanıklığına izin verir.
ISO, kameranızın sensörünün ışığa duyarlılığının bir ölçüsüdür. Daha yüksek bir ISO, görüntünüzü daha parlak hale getirecek sadece bununla birlikte görüntünüzdeki gürültü miktarını da artıracaktır.
Mimari fotoğrafçılık çekerken, sizin için en müsait kombinasyonu bulmak amacıyla değişik diyafram açıklığı, enstantane hızı ve ISO ayarlarıyla denemeler yapmak önemlidir.
Mimari fotoğrafçılıkta pozunuzu ayarlamaya yönelik birkaç ipucu:
- Kamera sarsıntısını önlemek için bir tripod kullanın.
- Alan derinliği ile keskinlik içinde iyi bir balans sağlamak için diyafram açıklığınızı f/8 ya da f/11'e ayarlayın.
- Hareketi dondurmak için saniyenin 1/250'si ya da daha süratli bir deklanşör hızı kullanın.
- En iyi imaj kalitesi için ISO'nuzu ya da 200'e ayarlayın.
Bu ipuçlarını takip ederek mimari fotoğrafçılık görüntülerinizde muhteşem pozlama elde edebilirsiniz.
V. Beyaz Dengesi
Beyaz dengesi mimari resim çekerken dikkate katılması ihtiyaç duyulan en mühim faktörlerden biridir. Beyaz dengesi yanlış olduğunda resimlerinizdeki renkler naturel olmayan ve nefes görünebilir. Beyaz dengesini ayarlamanın birkaç değişik yolu vardır sadece en yaygın metot, kameranızdaki beyaz dengesi ön ayarını kullanmaktır.
Beyaz dengesi ön ayarını kullanmak için çekim yapmış olduğunuz fer türüne ödenek gelen ayarı seçmeniz yeterlidir. Mesela gün ışığında çekim yapıyorsanız “Gün Işığı” ayarını seçersiniz. Tungsten ışığında çekim yapıyorsanız “Tungsten” ayarını seçersiniz.
Komplike tenvir koşullarında çekim yapıyorsanız beyaz dengesini manuel olarak ayarlamanız gerekebilir. Bunu yapmak için beyaz balans kartı ya da gri kart kullanabilirsiniz. Kartı sahneye yerleştirin ve resim çekin. Peşinden, kameranızdaki beyaz dengesini ayarlamak için fotoğrafı kullanın.
Beyaz dengesi mimari fotoğrafçılığın mühim bir parçasıdır sadece bununla birlikte kompleks bir mevzudur. Beyaz dengesi hakkındaki daha çok data edinmek istiyorsanız internette birazcık inceleme yapmanızı ya da bir fotoğrafçılık dersi almanızı tavsiye ederim.
VI. Odak
Odak, bir fotoğrafı hem güzelleştirebileceği aynı zamanda bozabileceği için mimari fotoğrafçılığın en mühim unsurlarından biridir. Mimari çekim yaparken hem ön plana aynı zamanda arka plana dikkat etmek ve her ikisinin de odakta olduğu için güvenli olmak önemlidir.
Mimari fotoğrafçılıkta odaklanmayı sağlamanın birkaç değişik yolu vardır. Bunun bir yolu manuel odaklı lens kullanmaktır. Manuel odaklamalı mercekle, imaj netleşene kadar odağı manuel olarak ayarlayabilirsiniz. Odaklanmanın bir başka yolu da otomatik odaklamayı kullanmaktır. Otomatik odaklama ile kamera odağı sizin için otomatikman ayarlayacaktır.
Otomatik odaklamayı kullanırken kameranın görüntünün doğru bölümüne odaklandığından güvenli olmak önemlidir. Mesela, bir binayı çekiyorsanız, kameranın ön plana ya da arka plana değil, binanın kendisine odaklandığından güvenli olmak istersiniz.
Mimariyi çekerken dikkate katılması ihtiyaç duyulan bir öteki mühim husus alan derinliğidir. Alan derinliği, bir fotoğrafta odakta olan en yakın ve en uzak nesneler arasındaki mesafeyi anlatım eder. Sığ alan derinliğinde görüntünün yalnızca minik bir bölümü odakta olacaktır. Derin alan derinliği yardımıyla görüntünün daha büyük bir bölümü odakta olacaktır.
Mimariyi çekerken çoğu zaman sığ bir alan derinliği kullanmak en iyisidir. Bu, fotoğrafın konusunu izole etmeye ve mimarinin detaylarına dikkat çekmeye destek olacaktır.
Sadece derin bir alan derinliği kullanmanın en iyi olduğu zamanlar da vardır. Mesela, geniş açılı bir kent manzarası fotoğrafı çekiyorsanız, fotoğraftaki bütün binaların odakta olması için derin bir alan derinliği kullanmak isteyebilirsiniz.
Mimari fotoğrafçılıkta odaklanmanın iyi mi sağlanacağını öğrenmenin en iyi yolu değişik teknikleri denemektir. Hem manuel odaklamayı aynı zamanda otomatik odaklamayı kullanmayı kontrol edin ve değişik alan derinliklerini kontrol edin. Ergonomik yaparak mimari fotoğraflarınızda muhteşem odağa ulaşabileceksiniz.
VII. Rötuş
İşlem sonrası, görsellerinize ince ayar yapmanıza ve dilediğiniz görünümü yaratmanıza imkan tanımış olduğu için mimari fotoğrafçılığın mühim bir parçasıdır. Kullanabileceğiniz fazlaca sayıda değişik muamele sonrası teknik vardır, sadece en yaygın olanlardan bazıları şunlardır:
Pozlamayı, kontrastı ve beyaz dengesini ayarlama. Bu, görüntünüzün genel görünümünü iyileştirmenize ve görsel olarak daha cazibeli hale getirmenize destek olabilir.
Gürültü ekleme ya da çıkarma. Mimari fotoğrafçılıkta, bilhassa de yüksek ISO hızlarında çekim yaparken gürültü ara ara mesele olabiliyor. Gürültüyü azaltmak ve görsellerinizin standardını çoğaltmak için son işlemeyi kullanabilirsiniz.
Resimlerinizi kırpma ve düzleştirme. Kırpma, görüntünüzün kompozisyonunu iyileştirmenize destek olabilir ve düzleştirme, çarpık çizgileri düzeltmenize destek olabilir.
Efektler ve filtreler ekleme. Resimlerinize bulanıklaştırma, keskinleştirme ve vinyet ekleme şeklinde efektler ve filtreler eklemek için son işlemeyi kullanabilirsiniz.
Mimari görüntülerinizi iyi mi sonradan işleyeceğinizi öğrenmenin en iyi yolu, değişik teknikleri tecrübe etmek ve sizin için en iyi olanı görmektir. Çevrimiçi olarak, muamele sonrası hakkındaki daha çok data edinmenize destek olabilecek öğreticiler, makaleler ve kitaplar şeklinde muhtelif kaynaklar bulunmaktadır.
VIII. Ilham
Mimari fotoğrafçılık için esin, aşağıdakiler de dahil olmak suretiyle muhtelif kaynaklardan gelebilir:
Yolculuk: Yeni ve ilgi çekici bölgeleri ziyaret etmek, mimari fotoğrafçılık için varlıklı bir esin kaynağı olabilir. Yolculuk ederken, ziyaret ettiğiniz şehri ya da kasabayı keşfetmeye süre ayırın ve fotoğrafını çekecek ilgi çekici binalar arayın.
Mimarlık kitapları: Mimarlık üstüne, kendi fotoğrafçılığınız için esin kaynağı olabilecek birçok mükemmel kitap bulunmaktadır. Bu kitaplar size değişik mimari tarzlar hakkındaki data verebilir ve binaları yaratıcı bir halde iyi mi fotoğraflayacağınıza dair fikirler verebilir.
Çevrimiçi galeriler: Mimari fotoğrafların yer almış olduğu birçok çevrimiçi galeri vardır. Bu galeriler mükemmel bir esin kaynağı olabilir ve öteki fotoğrafçıların bu türe iyi mi yaklaştıklarını görmenize destek olabilir.
Toplumsal medya: Toplumsal medya, öteki mimari fotoğrafçılarla irtibat kurmanın ve kendi çalışmalarınız için esin bulmanın mükemmel bir yolu olabilir. Instagram, Twitter ya da Feysbuk'ta öteki fotoğrafçıları takip edin ve neler yaptıklarını görün. Öteki fotoğrafçıların yakaladığı olağanüstü şeyler sizi şaşırtabilir.
Kendi çevreniz: Ara ara mimari fotoğrafçılık için en iyi esin kaynağı kendi arka bahçenizde bulunabilir. Mahallenizde yürüyüşe çıkın ve fotoğraflanacak ilgi çekici binaları arayın. Bulduklarınıza şaşırabilirsiniz.
IX. Ipuçları ve Püf noktaları
İşte mimari fotoğrafçılıkla alakalı birtakım ipuçları ve püf noktaları:
- Keskin sahneler elde etmek için bir tripod kullanın.
- Gürültüyü önlemek için düşük ISO değerinde çekim yapın.
- Arka planı bulanıklaştırmak ve dikkati nesneye odaklamak için geniş bir diyafram açıklığı kullanın.
- Işığın değişik efektlerini yakalamak için değişik enstantane hızlarını kontrol edin.
- Yansımaları azaltmak ve kontrastı çoğaltmak için polarizasyon filtresi kullanın.
- Sema ile ön plan arasındaki pozlamayı dengelemek için dereceli etkisiz kesafet filtresi kullanın.
- Sıkıntılı tenvir koşullarında bile iyi bir pozlama elde ettiğinizden güvenli olmak için pozlamalarınızı ayraç içerisine alın.
- Renkleri, kontrastı ve keskinliği iyileştirmek için görsellerinizi sonradan işleyin.
S: Mimari fotoğrafçılık nelerdir?
C: Mimari fotoğrafçılık, binaların ve öteki yapıların görüntülerini soruşturma sanatıdır. Bir binanın mimarisini belgelemek, yapılı çevrenin çarpıcı görüntülerini kurmak ya da bir binayı ya da geliştirmeyi tanıtmak için kullanılabilir.
S: Mimari fotoğrafçılığın temel unsurları nedir?
C: Mimari fotoğrafçılığın temel unsurları kompozisyon, ışıklandırma ve pozlamayı ihtiva eder. Kompozisyon, çerçevedeki öğelerin düzenini, tenvir, ışığın standardını ve yönünü, pozlama ise kamera tarafınca yakalanan fer miktarını anlatım eder.
S: Daha iyi mimari fotoğraflar çekmek için birtakım ipuçları nedir?
C: Daha iyi mimari fotoğraflar çekmek için birtakım ipuçları içinde tripod kullanmak, altın saatte çekim yapmak ve geniş diyafram açıklığı kullanmak yer alır. Tripodlar kameranın sabitlenmesine ve bulanık görüntülerin önlenmesine destek olabilir; altın saatte çekim yapmak güzel, sıcak bir fer yaratabilir ve geniş bir diyafram açıklığı kullanmak arka planı bulanıklaştırıp dikkatleri mevzuya çekebilir.
0 Yorum